Isnin, 14 April 2014

BUASIR

Buasir atau saintifiknya dikenali sebagai hemorrhoids sebenarnya disebabkan berlakunya bengkak & pergerakan ke bawah 'anal cushions'. 'Anal cushions' ialah struktur normal yang terdapat di bahagian hujung 'rectum'.

JENIS BUASIR

1. Buasir dalaman
2. Buasir luaran

Buasir dalam: Buasir jenis ini tidak bahaya. Namun,  ia boleh menyebabkan kecederaan permukaan buasir yang tertekan bahkan kadang-kadang boleh pecah dan berdarah jika meneran atau gangguan dari laluan najis ketika membunag air besar. Jika hal ini terjadi, segeralah mendapat bantuan perubatan doktor di hospita. Mungkin juga darah yang keluar datang dari sumber yang lain seperti ketumbuhan mahupun kanser.

Buasir luaran: Sakit atau gatal di dubur merupakan gejala buasir jenis ini. Keadaan buasir yang tersepit menyebabkan bterjadinya bekuan darah dan kesannya adalah terasa sakit. Gejala ini memerlukan rawatan daripada doktor dan juga perhatian rapi. 

SEBAB-SEBAB BERLAKUNYA BUASIR

1. Sentiasa duduk
2. Kebiasaan meneran yang berlebihan semasa membuang air besar
3. Cirit-birit
4. Duduk mencangkung terlalu lama
5. Batuk yang teruk
6. Bersalin
7. Mengangkat berat
8. Faktor keturunan

PENCEGAHAN BUASIR

1. Menjaga corak pemakan yang sihat
2. Bersenam & olahraga dapat membantu mencegah sembelit
3. Bangun atau berjalan sekali-sekala sekurang-kurangnya 5 minit jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk. Secara tidak langsung ia dapat mengelakkan tekanan langsung dari rektum.
4. Dapatkan rawatan segera jika batuk, cirit-birit & sembelit yang berpanjangan.

BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH MEMBANTU MENGATASI BUASIR?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HIKMAH SEBUAH KEHILANGAN