Khamis, 22 Mei 2014

ESP SHAKLEE: KEKAL BERTENAGA KETIKA RAMADHAN

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Ramadhan bakal tiba. Pasti hari-hari kita sepanjang ramadhan akan dipenuhi dengan dugaan sehingga munculnya waktu berbuka puasa.

PENGENALAN
Ramadhan merupakan salah satu bulan daripada bulan-bulan islam. Dari segi bahasa, Ramadhan membawa maksud panas terik dan dari segi istilah syara’ pula ialah bulan Rahmat yang diwajibkan berpuasa padanya.
puasa-pantang
Bulan Ramadhan juga dikenali sebagai “Shahrun Mubarak” yang bermaksud bulan keberkatan. Dikatakan sebagai bulan yang penuh rahmat dan keberkatan kerana di dalamnya mengandungi beberapa keistimewaan antaranya diturunkan kitab suci al-Quran yang menjadi petunjuk dan pedoman umat manusia, umat islam diwajibkan melakukan ibadah puasa di siang hari, ibadah solat sunat tarawikh pada waktu malam dan juga ibadah sahur.
IBADAH PUASA
Berpuasa di bulan Ramadhan merupakan salah satu kewajipan umat islam dan ianya adalah salah satu daripada Rukun Islam. Sekiranya meninggalkan ibadah ini maka tidak lengkaplah islam seseorang. Perintah mewajibkan ibadah puasa ini telah turun pada bulan Sya’ban Tahun kedua Hijrah.
PENGERTIAN PUASA
Puasa dari segi bahasa bermaksud menahan diri manakala dari segi istilahnya memberi erti menahan diri daripada makan dan minum dan dari melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar sadiq sehingga terbenam matahari dengan syarat-syarat tertentu.
DALIL KEWAJIPAN PUASA
Ibadah puasa adalah ibadah yang wajib dilakukan oleh setiap individu yang cukup syarat. Dalil pensyariatannya adalah  berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 183:
Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
RUKUN-RUKUN PUASA 
Rukun puasa ada tiga (3) iaitu:
1.    Orang yang berpuasa
2.    Niat
3.    Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula terbinya fajar hingga terbenam matahari.
Keterangan mengenai niat puasa
1. Wajib ditakyinkan (ditentukan) jenis puasa fardhu seperti Ramadhan, Nazar, Kifarah dan sebagainya


2. Dilakukan pada waktu malam mulai selepas maghrib sehingga sebelum terbitnya fajar bagi puasa wajib. Ada pun puasa sunat boleh diniatkan pada siang hari dengan dua syarat. Pertama, masanya sebelum tergelincir matahari, kedua, sebelum melakukan sesuatu yang membatalkan puasa.

3. Menurut imam Syafie wajib niat puasa pada tiap-tiap malam. Imam Malik pula berpendapat, boleh niat puasa bagi 30 hari sekaligus dengan niat pada awal Ramadhan (malam pertama). Berhubung dengan pendapat imam Malik ini, kita pengikut Mazhab Syafie adalah diharuskan bertaklid dengannya sekiranya dikhuatiri kita akan terlupa untuk berniat setiap hari.

4. Perlu diniatkan di dalam hati dan bukan semata-mata menyebut lafaz niat semata-mata

Lafaz niat puasa Ramadhan 
“Sahaja aku berpuasa pada esok hari bagi menunaikan fardhu Ramadhan kerana Allah Ta’ala”
SYARAT WAJIB PUASA
1. Islam -Tidak wajib puasa ke atas orang kafir kerana tidak ada maknanya puasa mereka selagi tidak memeluk Islam (tidak beriman).
2. Mukallaf – Mukallaf bermaksud seorang muslim yang baligh dan berakal. Jika tidak cukup dua sifat ini maka ia tidak dikira sebagai mukallaf dan tidak tertaklif keatas mereka sebarang tanggungjawab keagamaan termasuk berpuasa.
3.  Bebas daripada Uzur Syar’i – Keuzuran dalam konteks ini dibahagikan kepada dua iaitu pertama, keuzuran yang menegahnya daripada berpuasa seperti datang haid atau nifas bagi perempuan dan pengsan atau gila sepanjang hari. Kedua, keuzuran yang mengharuskan berbuka puasa iaitu sakit yang memudaratkan sekiranya berpuasa, musafir, dan mereka yang tidak mampu berpuasa seperti orang tua atau orang sakit yang tiada harapan untuk sembuh.
4.  Telah melihat anak bulan Ramadhan atau mensabitkan bulan Ramadhan dengan menggenapkan bulan Sya’ban 30 hari.
SYARAT SAH PUASA
1. Beragama Islam
2. Lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang telah        mumaiyyiz dan beraqal
3. Suci dari haid dan nifas.
4. Sempurna akal fikirannya sepanjang hari itu.
5. Niat pada waktu malam bagi puasa Ramadhan
6. Bukan pada hari yang tidak sah puasa seperti hari raya aidil Fitri, hari raya aidil adha dan hari syak (30 Sya’ban).
BAGAIMANA KEKAL BERTENAGA KETIKA RAMADHAN?



Pengambilan ESP SHAKLEE sangat membantu anda dalam menjalankan ibadah puasa.

Siapa patut ambil ESP Shaklee waktu bulan puasa?
  • Ibu menyusukan anak yang risau susu tak cukup
  • Ibu mengandung yang lemah, tak larat
  • Orang yang ada penyakit gastrik, pedih perut waktu puasa
  • Anak yang mula berpuasa
  • Dan sesiapa sahaja yang mahu ibadah puasa jadi lebih berkualiti
Kenapa ESP Shaklee? Apa Kebaikan?
  • Bersifat indek glisemik rendah. Ianya akan dihadam secara perlahan-lahan oleh perut. Jadi tenaga juga dilepaskan perlahan-lahan dan konsisten. 
  • Bagi ibu yang susukan anak, ESP membantu menghasilkan susu yang sama kuantiti dan kualiti. Kadar protein yang tinggi akan menghasilkan susu ibu yang baik. Lagipun, protein adalah elemen penting dalam menghasilkan susu ibu.
  • Bagi ibu yang mengandung. Index glisemik rendah ESP, beri kesan ibu kekal bertenaga. Jika terlewat bangun sahur, ambil kurma dan bancur ESP bersama susu. Insyaallah, ibu takkan keletihan teruk di bulan puasa.
  • Untuk penghidap gastrik, sifat alkali ESP membantu seimbangkan asid di dalam perut. Jadi perut takkan berasa pedih. Perut yang terhakis juga dapat dipulihkan, ESP membantu bina sel-sel baru. Jika konsisten pengambilan ESP. Gastrik hilang, dan puasa pun dapat penuh.
  • Pasti ramai anak-anak yang mahu mula berpuasa. Bantulah anak-anak. Campurkan sedikit ESP di dalam minuman. Insyaallah esok harinya, pasti anak tak susah nak puasa lagi.
  • Semua orang patut merasakan kebaikan ESP Shaklee nie. Jika orang yang dalam keadaan tertentu pun merasakan kebaikan. Apatah lagi orang yang tiada sebarang halangan atau masalah ketika berpuasa. Tambahkan ESP Shaklee sebagai menu sahur dan berbuka. Insyaallah penuh solat terawih, dek kerana badan yang fit dan bertenaga.
Ambillah ESP sebagai makanan tambahan anda setiap hari !


 BELI ONLINE DENGAN eSell

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HIKMAH SEBUAH KEHILANGAN